Avatar – recenze

Povím vám co vás čeká, když půjdete na Avatara. Čeká vás především vizuální hostina. Skoro tři hodiny (162 minut) obrazového obžerství. Uvidíte věci nevídané. Tvůrci pro vás stvořili celý nový svět. Husté pralesy plné neznámé vegetace a podivných zvířat. Obrovité stromy, fosofreskující bažiny plné hmyzu. Vysocí humanoidní domorodci. To jsou kulisy a zároveň hlavní aktéři filmu. Kašlete na příběh, u tohoto filmu není podstatné co se stane, ale kde se to stane. Prostředí, kulisy, to je to oč tu běží. Dech beroucí záběry na stále další scenérie, padající vodopády, hřímající hudba.

Další ingrediencí jsou bitvy. Když je to ve velkém je to bitva, že jo? A v tomto filmu je všechno ve velkém. Jak to chcete rejžo? Ohromující! Píše se rok 2154, ale nečekejte lasery. Tady se používají kulomety, rakety, ohromné výbuchy, tlakové vlny. Létající stroje ověšené výzbrojí. Ohromní mechové. Roboti kopírující pohyby člověka, který sedí uvnitř. Velké, hlasité, zábavné.

Uprostřed toho pobíhají humanoidní mimozemšťané vytvoření tou nejdokonaljší počítačovou animací kterou jsem kdy viděl.  Motion capture dovedeno zase o kus dál.

Oblečete herce do zvláštního oblečku, necháte ho ve studiu provádět pohyby, které potřebujete, natočíte to a počítač podle natočeného záznamu vygeneruje přesně stejně se pohybující mimozemšťany. Jenomže tentokrát jde nejen o pohyb, tentokrát se řeší i výrazy tváře. Na tváře herců se namalují puntíky a nasadí se jim zvláštní helma s kamerou, která snímá jejich tvář. Počítač podle polohy oněch puntíků animuje výrazy ve tvářích mimozemšťanů. Celé je to velmi technické, ale věřte mi, že po pár minutách zapomenete, že se díváte na neexistující počítačové modely. Tihle ufoni jsou prostě věrohodně živí. Zároveň jsou dostatečně lidští abyste s nimi mohli cítit. Abyste se s nimi mohli radovat i smutnit. Zatím ještě pořád potřebujete herce aby předvedl pohyb a udělal ksicht, ale už ho nemusíte ukázat, můžete jej nahradit čímkoliv si přejete co bude dělat pohyby a ksichty podle něj.

Samotný příběh nebudu rozebírat abych vám nezkazil případná překvapení. Povím vám, co tu nenajdete. Nenajdete tu nějaké hluboké myšlenky, psychologické rozbory a flashbacky do dětství hrdinů ozřejmující jejich konání. Tohle je lineární příběh. Nic ohromujícího. Vše funguje, odsýpá a drží pohromadě po celé ty tři hodiny. Je to napínavé, dojímavé, zamilované, akční a aktuální. To bohatě stačí.

James Cameron to má pry vymyšlené jako trilogii i když další dva scénáře ještě nejsou napsány, takže možná ještě uvidíme další pokusy.

Pokud máte možnost, zajděte si na 3D verzi, ale o nic podstatného nepřijdete když se podíváte na verzi placatou.

Český trailer v HD