Promýšlet se životem

To se tak jednou v komentářích pod nějakým příspěvkem na fejsbůku došlo až k větám typu:

… skutečný život je možný jedině ve svém skutečném Já před kterým není možné uniknout, neboť skutečné Já je podstatou našeho bytí.

Až to někdo z přihlížejících nevydržel a přispěl:

 To jsou všechno jen zbytečný řeči, panebože…jen žijte a neřešte ….

… a mě došlo, že pro mě, je obsahem toho „žijte“, právě to „řešte“. Že svůj život promýšlím. Tak jak ho třeba jiní projídají, projíždějí, prosexovávají, propracovávají, pro-starávají se o rodinu.

Možná má každý nějakou činnost, nebo více činností, kterými svůj život měří. Někdo kolik toho najezdil autem. Když řídí, tak žije. Někdo sexem. Někdo má život plný jídla a tráví dny těšením se na další jídlo a radováním se ze vzpomínek na to předchozí.

Čtenář se životem pročítá. Jiný si chce život odpracovat. Baví ho to a jen to považuje za žití, které se počítá.

No a mě baví promýšlet věci.

Baví mě ten proces. Baví mě to už během přemýšlení. Je jedno jestli vymyslím kravinu, nebo nic. Baví mě pozorovat jak přemýšlím. Myslím, že to dostatečně naplňuje skutkovou podstatu onoho výše zmíněného neřešte, ale pro mě jsou život a řešení, téměř synonyma. A jsem spokojen, že žiju svůj život skrz přemýšlení. Je to koníček, který mám vždy sebou a po ruce.  Samozřejmě se to nesmí zvrhnout v posedlost a taky zatím pořád nechápu co se myslí tím:

… skutečný život je možný jedině ve svém skutečném Já před kterým není možné uniknout, neboť skutečné Já je podstatou našeho bytí.

Nebo mě spíše napadá příliš mnoho významů takové věty ale nemám z toho takové potěšení jako když je věta pěkně vypracovaná, jednoznačná, když zvoní přesností. Věta, která je jako Smrťova kosa. Když je opravdu ticho, slyšíte šum, jak se na jejím vykřičníku třídí náhodně vzniklé kvantové jedničky a nuly.

Vidíte, už to zase dělám. Zase se pozoruju jak přemýšlím.

2 odpovědí to “Promýšlet se životem”

  1. Dana Kolesnikovová Says:

    „Když je opravdu ticho, slyšíte šum, jak se na jejím vykřičníku třídí náhodně vzniklé kvantové jedničky a nuly.“ – Tak to je dobrá věta!

    Taky mě baví takové „metapřemýšlení“. U mě se to teda projevuje tak, že nechám běžet myšlenky a pak v určité bodě je zastavím a vracím se zpátky. Taková zpětná hra na asociace.

    Každopádně si myslím, že je lepší život propřemýšlet než ho třeba projezdit autem. (Ale to je samozřejmě jen můj subjektivní pohled na svět.)

  2. Filip Says:

    Tak se pokusím autorovi pomoci. „Myslím, tedy jsem“ je známý výrok. Ale je chybný. Je totiž možné utišit mysl, například při šoku, nebo při ohromení krásou, při řranzu… kdy se mysl zcela na chvilku zastaví a JÁ JSEM toho stále Svědkem. Jsem (JÁ) svědkem, že mysl stojí. Tedy nepřestávám existovat, jen mysl „oněměla“. Myšlenky tedy nejsem já, nebot myšlenky mohou zmizet a JÁ být, uvědomovat si jejich absenci. A pak se zase rozběhnou. … Někteří lidé, jenž tyto fenomeny pozorujíí, nazývají tohoto věčného pozorovatele za myšlenkami, jenž si uvědomuje jak přítomnost, či naopak nepřítomnost myšlenek, naší vlastní podstatou, zkráceně JÁ.
    Vtip spočivá v tom, že pokud jakoby odtáhneme pozornost od předmětu ( předměty, naše tělo, naše emoce, myšlenky atd. ) vracíme se do samého zdroje naší pozornosti, tedy tam odkud naše pozornost přichází, nikoli kam dopadá. V tu chvíli, dochází k tomu, že si vědomí uvědomuje samo sebe, nebot pozornost není mířena vně (objekty), ale subjekt si uvědomuje sebe sama. Toto sebeuvědomění, kdy vědomí si uvědomuje sebe sama, vědomí si uvědomuje vědomí, nikoli uvědomované předměty, se nazývá spočíváním v Já. Je to provázeno nesmírnou blažeností a pocitem svobody.

Napsat komentář

