Nejlepší talkshow o vědě jakou znám.

Abych vás nenapínal, jmenuje se Pod lampou.

Objevil jsem ji před mnoha lety ještě v době kdy jsem měl televizi. Při náhodném přepínání v noci jsem se dostal na slovenské kanály a narazil na jakési mluvící hlavy ve studiu. Nevím co mě tehdy zaujalo, že jsem přepínání zastavil. Asi něco o vědě. A byl jsem nadšen.

Moderátor a několik hostů si povídají na dané téma. Hosté bývají vědci a vysvětlují moderátorovi, který se dělá trochu blbým velmi složité věci kolem aktuální vědy. Tykají si, mají tam tabuli a křídu a nebojí se i občas napsat vzoreček. Přitom vysvětlování je nádherně polopatické a civilní. Nejsou to páni profesoři ze slonovinových věží, ale fakt obyčejní lidé.

Rád vysvětluji věci. Baví mě ten proces kdy ze svých znalostí musím vytvořit sdělení, které je umožní přenést na jiného člověka. Přitom musím konstruovat z toho co ten člověk už v hlavě má tak, aby z toho vzniklo něco co dosud v hlavě neměl. A taky miluji když jsem svědkem aha-momentu, na kterém mám zásluhu. A v tomto pořadu mohu sledovat při práci opravdové mistry. Mívá to přes dvě hodiny a já už od začátku trnu, že to skončí.

Ne vždy je tématem věda. Někdy třeba politika, kultura a takové věci. Opět to bývá podané stejně skvělým způsobem jako ta věda, ale tato témata mě tolik nezajímají a tak takové díly vynechávám.

Pořad moderuje novinář s elektrotechnickým vzděláním Štefan Hríb. Mezi dva hlavní vědecké hosty patří fyzici Martin Mojžíš a Vladimír Černý.

Jako lákací díl vám doporučím část o Hubbleově teleskopu a urychlovači v CERNu.

Pořad začínal na STV2 jako Pod Lampou (2004 – 2007). Pak přešel na JOJ Plus jako LAMPA (2009 – 2010) a nyní zase na STV2 jako Večer pod lampou. Díky tomu, že je to diskusní pořad a ne americký film, mají ho tyto televize v archívech na internetu odkud se dá sledovat. I starší díly. Kromě toho jsou některé díly i na youtube a všelikde jinde, kde je vygooglíte. Na závěr tedy některé odkazy na místa, kde je můžete najít.

 

http://www.stv.sk/online/archiv/vecer-pod-lampou
http://www.tyzden.sk/lampa.html
http://www.youtube.com/user/HappyBirthdayNC
http://www.sme.sk/tema/zaznamy-relacie-vecer-pod-lampou/
http://itunes.apple.com/us/podcast/vecer-pod-lampou/id381967634

 

 

 

Napsat komentář

