Novinky z facebooku. Starší zprávy nahoře.

V úterý facebook oznámil novou funkci, která řadí hodně populární zprávy z minulosti nahoru do hlavního proudu zpráv.

http://www.facebook.com/facebookforbusiness/news/News-Feed-FYI-A-Window-Into-News-Feed

Kromě toho i naznačil podle čeho se vybírají zprávy, které vám zobrazí. Krátké shrnutí oznámení vypadá zhruba takto:

Jeden týden v červnu sledovali 7000 náhodně vybraných uživatelů. Zjistili, že medián počtu zpráv, které za den uživateli přijdou je cca 1500. To znamená, že polovina z těch 7000 lidí měla za den méně než 1500 zpráv a polovina jich měla víc.  To číslo se mi zdá dost vysoké, ale asi souvisí s tím kolik máte přátel a kolik všelijakých stránek máte like. Pod zpráva se myslí všechno včetně oznámení, že někdo byl označen na fotce, nebo že se někdo zalogoval v restauraci. Facebookový algoritmus z těch 1500 zpráv vybere v průměru 300, které uživateli zobrazí.

Jakým způsobem se ten algoritmus nastavuje?
Facebook zvolil jako měřítko to, kolik toho lidé přečtou a kolik dají like a kolik napíšou komentářů. Čím více přečteného, like a komentů, tím lépe tvrdí facebook a na tuto metriku svůj algoritmus optimalizuje. Když zkusili zobrazit zprávy jednoduše v chronologickém pořadí (jak si to přeje hodně lidí, včetně mě), mělo to nižší čtenost, likeovost a komentovanost, než když zobrazili jen ty zprávy, které vybral algoritmus.

Algoritmus se snaží pochopit každého uživatele a nabízet mu jen to co chce. Vodítkem mu je to jak se uživatel na facebooku chová. Pokud něčemu dám like znamená to, že toho chci v budoucnu vidět více. Pokud dám něco skrýt, znamená to, že toho chci v budoucnu vidět méně. To skrývání je pro mě novinka a hodlám to teď více využívat, aby algoritmus lépe věděl co vidět nechci. Další měřítko je například jak často s danou stránkou či kamarádem interaguji. Dále pro konkrétní zprávu se hodnotí kolik lajků a sdílení dostala jednak od všech na facebooku a pak i kolik z toho byli mí kamarádi. Dále jak často interaguji s daným typem zprávy. A nakonec také jak moc lidé na celém facebooku zprávu skrývají nebo dokonce oznamují jako závadnou. To vše a nejen to, rozhoduje o tom, zda mi zpráva bude zobrazena, nebo ji vůbec neuvidím.

Tolik k principům, které rozhodují co uvidíte a co neuvidíte. Myslete na to když něco lajkujete, nebo skrýváte. V zásadě platí podobně jako v realitě, že to, čemu věnujete pozornost, to ve vašem výpise zpráv sílí. Akorát rozdíl od reálného světa je ten, že by tu mělo slábnout to, čemu věnujete pozornost negativní (dáte skrýt).

Kolik zpráv přečtete vyhodnocuje facebook asi podle toho jak moc dolů doscrolujete. Jsou lidé, kteří mají každý den více zpráv než času je číst. Takže přečtou jen kus od vršku stránky, a nedoscrolují až ke zprávám, které četli včera. Lidé čtou v průměru 57% toho co mají každý den k dispozici. Představme si situaci, kdy jste nedoscrolovali až dolů a v té neviděné části máte třeba zprávu několik hodin starou, která má stále hodně velký počet lajků a komentářů. I po těch hodinách je evidentně živá. Taková zpráva se teď nově může objevit na vršku zpráv. Facebook ji přemístí a nabídne vám ji znova, protože si myslí, že je důležitá. Takže se teď nahoře mohou objevovat staré zprávy. To je novinka, která zvýšila čtenost z oněch 57% až na 70%

Tolik převyprávění zprávy facebooku o nových a  některých starých věcech.

Napsat komentář

Vyplňte detaily níže nebo klikněte na ikonu pro přihlášení:

WordPress.com Logo

Komentujete pomocí vašeho WordPress.com účtu. Log Out / Změnit )

Twitter picture

Komentujete pomocí vašeho Twitter účtu. Log Out / Změnit )

Facebook photo

Komentujete pomocí vašeho Facebook účtu. Log Out / Změnit )

Google+ photo

Komentujete pomocí vašeho Google+ účtu. Log Out / Změnit )

Připojování k %s


%d bloggers like this: